Skróty klawiszowe:

rozmiar tekstu: A A A

Kalendarz

Informacja na temat nowego systemu gospodarowania odpadami w gminie Pilica

Strona główna » Aktualności » Informacja na temat nowego systemu gospodarowania odpadami w gminie Pilica

INFORMACJA NA TEMAT NOWEGO SYSTEMU GOSPODAROWANIA ODPADAMI W GMINIE PILICA


Od 1 lipca 2013 w naszym kraju zmieniają się zasady gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z nowelizacją ustawy, po tej dacie, gmina ma obowiązek zapewnienia odbioru odpadów z nieruchomości, a właściciele nieruchomości będą uiszczać opłatę do gminy a nie – jak było dotychczas – do firmy odbierającej odpady.

Co powinien zrobić właściciel nieruchomości w najbliższym czasie?

  1. W związku z wejściem w życie nowych zasad, właściciel nieruchomości powinien firmie świadczącej usługi obecnie (np. REMONDIS, ZUWiK, Wywóz Nieczystości oraz Przewóz Ładunków Wiesław Strach ) wypowiedzieć umowę z takim wyprzedzeniem, aby 1 lipca 2013 r. nie był z nią związany, a co za tym idzie nie płacił podwójnie  (jednej opłaty do gminy, a drugiej do firmy). Informacja o okresie wypowiedzenia znajduje się w tekście umowy. (wzór wypowiedzenia umowy w załączniku poniżej)
  2. W terminie do 30 kwietnia 2013 r. właściciel nieruchomości powinien złożyć deklarację. Wypełnioną deklaracją należy złożyć do Urzędu Miasta i Gminy Pilica do pokoju nr 14 lub przesyłać pocztą na adres: Urząd Miasta i Gminy w Pilicy, ul. Żarnowiecka 46 a, 42-436 Pilica. (wzór deklaracji w załączniku poniżej)

Jaka będzie nowa opłata za śmieci i gdzie ją wpłacać?
W Gminie Pilica, tak jak w gminach powiatu zawierciańskiego wysokość opłaty będzie obliczana przez właściciela nieruchomości jako iloczyn liczby osób zamieszkałych daną nieruchomość i stawki opłaty uchwalonej przez Radę Miasta i Gminy  w wysokości 7,00 zł miesięcznie w przypadku, gdy odpady zbierane będą w sposób selektywny i 14,00 zł miesięcznie w przypadku, gdy odpady  zbierane będą w sposób nieselektywny. Liczba osób to liczba faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość (przebywających na stałe) i będzie określana na podstawie deklaracji złożonej przez właściciela. Jeśli w budynku zamieszkują na stałe osoby bez zameldowania należy je również wykazać w deklaracji. Gdy zameldowanych pod danym adresem jest więcej niż faktycznie zamieszkałych (np. mieszkaniec wyjechał i przebywa na stałe od innym adresem) właściciel nieruchomości będzie zobowiązany udokumentować miejsce pobytu osób, których nie zgłosi w deklaracji. Miesięczną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wpłacać w kasie Urzędu Miasta i Gminy Pilica pokój Nr 21 w godzinach od 7:00 do 14:15 lub przelewem na konto Bank Spółdzielczy Wolbrom o/Pilica 13 84500005 0040 0400 0013 0001  do dnia 15-go każdego miesiąca. Termin wniesienia pierwszej opłaty upływa w dn. 15 lipca 2013r. Przykład wyliczenia opłaty miesięcznej w przypadku, gdy odpady zbierane będą w sposób selektywny 2 osoby x 7,00 zł = 14 zł . Przykład wyliczenia opłaty miesięcznej w przypadku, gdy odpady zbierane będą w sposób nieselektywny 2 osoby x 14,00 zł = 28 zł .

Jak będziemy postępować ze śmieciami?
W zależności od liczby zamieszkałych osób, każda nieruchomość wyposażona będzie obowiązkowo w kosz na śmieci oraz obowiązkowo worki do segregowania odpadów z tworzyw sztucznych, szkła i odpadów zielonych. Do kosza na śmieci wrzucać będziemy tylko te odpady, które nie podlegają segregacji.

Jak będziemy segregować odpady z tworzyw sztucznych?
Tworzywa sztuczne opakowaniowe gromadzimy w żółtych workach. Do żółtego worka wrzucamy tworzywa sztuczne: puste butelki plastikowe po napojach, puste opakowania po chemii gospodarczej, torebki foliowe, opakowania po margarynach, jogurtach itp. Nie należy wrzucać plastików, które nie są opakowaniami (meble plastikowe, zabawki, części samochodowe itp.). Odpady z tworzyw sztucznych inne niż opakowaniowe przyjmowane będą nieodpłatnie w wyznaczonym punkcie w gminie.

Jak będziemy segregować odpady szklane?
Szkło opakowaniowe gromadzimy w zielonych workach. Do zielonego worka wrzucamy szkło opakowaniowe: puste szklane butelki po napojach, sokach, alkoholach, puste słoiki. Nie należy wrzucać: szkła okiennego, kryształów, porcelany, szklanych bloczków budowlanych itp. Odpady szklane inne niż opakowaniowe przyjmowane będą nieodpłatnie w wyznaczonym punkcie w gminie.

Jak będziemy segregować odpady zielone?
Odpady zielone gromadzimy w workach brązowych. Do brązowego worka wrzucamy odpady zielone: liście, chwasty, skoszoną trawę, drobno pocięte gałęzie, zepsute owoce i warzywa, obierki itp. Nie należy wrzucać przetworzonej żywności: zlewek zup, kości, przetworów itp.

Co się stanie jeśli właściciel nieruchomości nie będzie segregował odpadów?
Segregacja odpadów jest jednym z najważniejszych elementów nowych zasad gospodarki odpadami i będzie ją musiał stosować każdy obywatel. Dla osób, które nie będą segregować odpadów i wrzucać „wszystko do jednego kosza”, opłata będzie dwukrotnie wyższa niż w przypadku właściwego postępowania z odpadami czyli ich segregacji.

Jak często odbierane będą odpady z nieruchomości?
Odpady komunalne zmieszane (niesegregowane) będą odbierane co 4 tygodnie, natomiast odpady segregowane: tworzywa sztuczne, szkło i odpady zielone co 8 tygodni (odpady zielone odbierane będą w okresie od 1 marca do 30 listopada).

A co z innymi rodzajami odpadów komunalnych?
Oprócz zbiórki odpadów komunalnych opisanych powyżej gmina zapewni raz w roku odbiór odpadów wielkogabarytowych, opon oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego bezpośrednio z nieruchomości. Ponadto, nowością będzie uruchomienie punktu, do którego każdy mieszkaniec gminy będzie mógł nieodpłatnie przywieźć raz w tygodniu odpady wytworzone na jego nieruchomości a nie objęte wyżej opisanymi zasadami. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów, czynny w godz. 8.00-19.00, przyjmował będzie nieodpłatnie: odpady zielone i ogrodowe, odpady biodegradowalne, papier i tekturę, tworzywa sztuczne różne, opakowania wielomateriałowe, metale, szkło, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady wielkogabarytowe, zużyte baterie i akumulatory, zużyte opony, przeterminowane leki, przeterminowane chemikalia. Będziemy mogli również przywieźć gruz z remontów wykonywanych we własnym zakresie w ilości 0,5m3/mieszkańca/rok (jeśli ilość gruzu będzie większa za nadwyżkę trzeba będzie dopłacić). Nieodpłatnie przyjmowany w ramach systemu gruz nie może być zanieczyszczony odpadami innymi takimi jak: azbest,  drewno, ceramika, pianek, plastików itp. Za gruz zanieczyszczony trzeba będzie wnieść opłatę, dlatego trzeba go będzie wstępnie na miejscu budowy „posegregować” na poszczególne frakcje odpadów.

Dodatkowe informacje uzyskać można pod numerami telefonu: 32 67 35 104.

Urząd Miasta i Gminy Pilica

ZAŁĄCZNIKI

czytano: 4717 razy

źródło: pilica.pl

data dodania: 2013-02-27 11:04:31

Ostatnio dodane aktualności

Linki

  • Rezyliencja a poziom odczuwanego stresu
  • Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
  • Gazeta Nasze Miasto i Gmina Pilica
  • Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiksa Jakość powietrza i informowanie
  • Starostwo Powiatowe w Zawierciu
  • Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
  • Samorząd Województwa Śląskiego
  • www.biznes.gov.pl

Urząd Miasta i Gminy Pilica
ul. Żarnowiecka 46A, 42-436 Pilica

tel.: (32) 67 351 04
e-mail: urzad@pilica.pl

  • IMG-20201207-WA0006
  • IMG-20201207-WA0007
  • IMG-20201207-WA0005
  • IMG-20201207-WA0004
  • IMG-20201207-WA0003
  • IMG-20201207-WA0002
Tagi:
Gmina Pilica o powierzchni 13889ha położona jest na Wyżynie Krakowsko – Częstochowskiej. Północna część gminy zasługuje na uwagę ze względu na cenne walory krajoznawcze. Spotkać można tutaj ciekawą ginącą zabudowę drewnianą, urokliwe kapliczki, figury i krzyże, zabytkowe kościoły. Południowa część gminy to cenna przyroda objęta ochroną w postaci rezerwatów i pomników przyrody.
Poleć stronę
Zapytanie
Wersja mobilna
Księga gości
Zobacz wpisy